Nastoletnia moda

Nastolatki w Polsce zyskały obecnie status odrębnej i atrakcyjnej grupy konsumentów. Coraz większa ich liczba dysponuje pieniędzmi na własne wydatki. Dużą część swojego budżetu przeznaczają na szeroko rozumianą rozrywkę i ubrania. W kreowaniu trendów wśród młodych osób znaczącą rolę odgrywają popularne programy telewizyjne, stacje muzyczne oraz gwiazdy z mediów społecznościowych, które są dla wielu wzorem do naśladowania.

W przypadku młodzieży z Europy zachodniej fascynacja stylem życia i ubierania się amerykańskich nastolatków sięga lat 60. zeszłego stulecia. Chłopcy wzorowali się na zbuntowanych gwiazdach kina - James Dean, Paul Newman, Marlon Brando. Z kolei dziewczęta naśladowały Marilyn Monroe, Doris Day czy Elizabeth Taylor. Gwiazdy Hollywood oraz ówcześni muzycy (Elvis Presley, Bill Halley) mieli niebagatelny wpływ na wygląd oraz sposób ubierania się nastolatków.

Wraz z poprawą statusu materialnego rodziców, również dzieci zyskały większą autonomiczność. Z kolei potrzeba posiadania niedrogich ubrań, które można zmieniać w zależności od panującej mody, doprowadziła do powstania wielu marek specjalizujących się w projektowaniu odzieży wyłącznie dla młodzieży. Podobny proces możemy zaobserwować (poczynając od lat 90.) także w naszym kraju.

Nastolatki stały się niezależną grupą społeczną, a ich siła nabywcza i wpływ na modę są coraz większe. Młode osoby poszukują ciągłejn akceptacji wśród rówieśników. Dlatego wygląd jest dla nich jednym ze sposobów podkreślenia przynależności. Nie obawiają się również eksperymentować i poszukiwać własnego stylu. Wszystko na to wskazuje, że młode pokolenie szybko nadrobi stracone lata i zmieni oblicze polskiej ulicy.